RWF Knivsta

Knivsta kommun – Start 12:e augusti 2024

Centrala Ängby är ett bostadsområde I Knivsta som nu växer fram med både bostäder och verksamheter. Det ligger ett stenkast från Knivsta centrum med bostäder och verksamheter. Raoul Wallenbergförskolan Knivsta startar i augusti 2024 och med plats för 70 barn. Förskolan ligger på 6 minuters promenadavstånd från både pendeltågsstationen och Knivsta Centrum.

RWF Knivsta välkomnar alla barn oavsett förmågor och socioekonomisk bakgrund. Vi är angelägna om att både våra förskolor och grundskolor har en sammansättning av elever som i olika avseenden speglar det omkringliggande samhället. Vi tror att det skapar den bästa dynamiken i skolmiljön samtidigt som det bidrar till en god samhällsutveckling. ”Vi brinner för att göra positiv skillnad för varje enskilt barn och elev i våra skolor”. Det är vår mission!

Träffa vår nya rektorer Cecilia Krafft

Vi vill även passa på att hälsa vår nya rektor Cecilia Krafft välkommen! Vi passade på att ställa några frågor till henne så här dagarna innan jul. Nedan kan ni lära känna Cecilia lite bättre

– Hej Cecilia, så roligt att du ska börja hos oss på RWS och starta upp vår nya förskola i Knivsta! Kan du lite kort berätta vem du är och vad du gjort tidigare?

Hej! Jag är uppvuxen i Roslagen, men bor sedan drygt 3 år i Uppsala. Jag är 47 år, gift och har två barn i tonåren. Jag gick ekonomisk linje på gymnasiet och tog därefter en liten annan väg i livet och utbildade mig vidare till barnskötare. Där hittade jag rätt i livet, och fortsatte att utbilda mig till förskollärare och sedermera även rektor. Jag får kraft, glädje och inspiration av barn och tycker därför att arbetet med barn är det bästa som finns. Jag är positivt lagd, driven, lösningsorienterad och ser möjligheter i allt. Jag är entusiastisk och drivs av utmaningar och att föra arbetet framåt hela tiden.För drygt 11 år sedan fick jag chansen att vara med att starta upp en fristående förskola och det var en fantastisk rolig och lärorik utmaning. Vilken ynnest att få chansen att göra detta än en gång, att dra lärdom av tidigare erfarenheter och utveckla arbetet.

– Vad ser du mest fram emot nu när du får möjligheten att starta en ny förskola?

Det ska bli fantastiskt roligt att få öppna denna nya förskola i Knivsta tillsammans med RWS och ert underbara engagemang för barnen. Jag är tacksam över att få tillhöra RWS team och förväntansfull och peppad över att tillsammans arbeta framåt genom ärlighet, mod, medkänsla och handlingskraft! Jag ser fram emot att snart få träffa medarbetare, barn och vårdnadshavare och vi kommer att göra en underbar resa tillsammans och arbeta för barnens bästa där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet .

Förskolan kommer att kännetecknas av trygghet med lugn och studiero. Fokus kommer att ligga på barnens kunskapsutveckling bl a vad gäller att läsa, skriva och räkna. Dessutom kommer förskolan arbeta med barnens karaktärsutveckling baserat på vår förebild Raoul Wallenberg och våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft som kommer att genomsyra verksamheten. Barnens hälsa och rörelse kommer också vara en central del i förskolans verksamhet.

Vi har mycket höga förväntningar på alla våra medarbetare – det handlar både om pedagogiskt och karaktärsmässigt ledarskap. Våra medarbetare ska vara goda förebilder för barnen.

Vår vision är ”att bidra positivt till utveckling av svensk skola och därmed Sverige”.

Cecilia Krafft, Rektor
cecilia.krafft@raoulwallenbergskolan.se

Letar du efter förskoleplats? Ansök till RWF Knivsta
RWF Knivsta Tel: 076-409 06 97
E-mail: cecilia.krafft@rws.se
Adress:
Torpängsgatan 3, 741 30 Knivsta
Sjukanmälan

Anmäl sjukfrånvaro via Admentum!
Inloggning krävs av vårdnadshavare för att säkerställa att ingen obehörig sjukanmälan sker.

Sjukanmälan