Starkt samarbete ger resultat – Järvastaden är stolta över sin insats i Vi i femman

Under sitt deltagande i Vi i femman har klass 5E från Raoul Wallenbergskolan Järvastaden fått visa upp sin höga kunskapsnivå och sitt starka samarbete. Tävlingen resulterade också i en stark gemenskap på skolan och blev ett bevis på att eleverna tar till sig utbildningen och utvecklas!

Under hösten gjorde klass 5E på Järvastaden ett test för att tävla om en plats i frågesportsprogrammet Vi i femman. Testet resulterade i att klassen blev en av de åtta bästa klasserna i länet och fick därmed tävla i kvartsfinalen, semifinalen och tillslut finalen i P4 Stockholm. Aron och Lotta blev klassens representanter i tävlingen och tog sig an rollen med spänning. ­–Det är roligt att tävla mot andra man inte känner, jag gillar utmaningen i att inte veta vad dom andra kan. berättar Aron.

Astrid deltog tillsammans med de andra eleverna i klassrummet och hon berättar hur imponerad hon blev av gemenskapen och samarbetet de hade genom hela tävlingen. –Vi peppade varandra och samarbetade väldigt bra med de utmaningar vi fick att lösa! säger Astrid. I finalen tävlade klassen mot Adolf Fredriks musikklass, och med gemensamma krafter och hejarop från alla blev det tillslut en andraplats som belönades med både pokal och diplom som nu stolt placerats i klassrummet. –Vi är väldigt glada och stolta över att vi tog oss såhär långt, det är en upplevelse vi sent kommer att glömma. säger Aron och Astrid.

Lotta håller i en pokal och Aron håller i ett diplom från "Vi i femman"
Från vänster: Lotta, Aron

På Raoul Wallenbergskolan har man stort fokus på allmänbildning och att arbeta utifrån olika kunskapsnivåer för att kunna möta allas behov och inlärningsförmåga. Man arbetar för att utmana, bredda och ge utrymme för eleven att verkligen ta till sig det man lär sig i klassrummet. Parmida är mentor för klassen och berättar hur stolt hon är över sina elever och den undervisning skolan bedriver.

–Vi i femman har varit en fantastisk upplevelse! Att få se glädjen bland eleverna och den höga kunskapsnivå som de levererar känns verkligen kul. Tävlingen har bevisat både för mig och eleverna att vi gör framsteg i klassrummet och att eleverna verkligen utvecklas och tar till sig undervisningen, berättar Parmida.

–Det har varit roligt och spännande att få följa klassens deltagande i tävlingen. Vi på Järvastaden är stolta över klass 5E och deras kämpaglöd, och för att de i hård konkurrens nått finalen i Vi i femman. En fantastisk bedrift som inte bara visar på deras kunskaper utan också gemenskap och samarbetsförmåga. Instämmer Fotini, biträdande rektor på skolan.

Raoul Wallenbergskolornas mission är att göra en positiv skillnad för varje enskilt barn och elev i sina skolor. Eleverna och deras välmående är högsta prioritet och genom ett utförligt arbete med värdegrund skapar man en trygg och säker miljö för eleverna. Man utför även regelbundna trygghetsenkäter för att utveckla arbetet.

–Barnen och deras välmående är alltid vårt största fokus på skolan! Tävlingen har verkligen medfört en stark gemenskap för alla på skolan. Jag är otroligt stolt och glad över att vi har fått representera Raoul Wallenbergskolorna i denna roliga tävling, avslutar Parmida.