Möt vår nya rektor på Raoul Wallenbergförskolan Jungfrusund, Elisabeth Nyhlén

Snart är det dags! Den 25/4 tillträder Elisabeth Nyhlén som rektor för Raoul Wallenberg förskola Jungfrusund och det är som Elisabeth själv uttrycker det ”Det är med stor förväntan som jag kliver in i er förskola som vi redan nu i augusti 2022 utökar med grundskolans första år – förskoleklass”.  Elisabeth har 17 års framgångsrik erfarenhet som skolledare och har lyckats väldigt väl i sina tidigare skolledaruppdrag. Hon har varit både rektor för förskolor och grundskolor. Det senaste uppdraget var som rektor för en grundskola för åk F-6 i Trosa kommun.

Hej Elisabeth, så roligt att du ska börja arbeta hos oss. Kan du med några korta meningar beskriva dig själv?
Jag är en engagerad person som är närvarande i verksamheten och som väljer att se möjligheterna i varje utmaning. Min största drivkraft är att göra skillnad för varje enskilt barn! Barnen är vår framtid och det är viktigt att vi vuxna ger dem alla möjligheter till trygghet, kunskapande och att bygga upp en god självkänsla.

Vad blir det viktigaste uppdraget för dig som ny rektor på Raoul Wallenbergförskolan Jungfrusund?
Mitt uppdrag är att fortsätta utveckla den befintliga förskolans verksamhet och att knyta ihop den med grundskolan.  Jag vill att alla barn/elever skall få erfara känslan av att lyckas och känna trygghet och tillhörighet. Alla barn/elever skall varje dag mötas av nyfikna vuxna som ger dem förutsättningar att utveckla sina förmågor och kunskaper.  Alla barn/ elever skall kunna skriva, räkna och läsa med mycket god kvalitet när de lämnar lågstadiet.

Sist men inte minst, varför valde du att ta detta rektorsjobb?
Jag valde arbetet som rektor här hos er för att jag blev attraherad av de starka engagemang som fanns inom RWF/RWS kring att på riktigt vilja skapa de bästa förutsättningarna för alla barn/elever att lyckas i sitt skolarbete – från förskola och upp igenom hela grundskolan. Ledorden ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft är värdeord som jag står bakom och som skall vara väl synliga i verksamheten. Och sist men inte minst, att jag tillsammans med er får chansen att starta upp en grundskola utifrån befintlig förskola, är en fantastisk möjlighet.  Det ville jag inte missa!”

Ansök till Raoul Wallenbergförskolan Jungfrusund, klicka här >>